Minęło prawie dwa lata, odkąd Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła wybuch pandemii COVID-19. Od tego czasu codzienne życie na całym świecie zmieniło się z bezprecedensowym wpływem na globalną gospodarkę, handel i mobilność. Praktycznie wszystkie aspekty działalności gospodarczej i społecznej były – i nadal są – zaburzone. Transport lotniczy pozostaje jedną z najbardziej dotkniętych branż światowych. Konsekwencje gospodarcze, społeczne i zdrowotne dla sektora lotnictwa są dalekosiężne, a pandemia w nadchodzących latach będzie miała wpływ na firmy lotnicze, pasażerów i lotniska. Chociaż zmniejszenie ruchu pasażerskiego nastąpiło w wyniku wcześniejszych wstrząsów (9/11, SARS), przedłużone, prawie całkowite wstrzymanie ruchu lotniczego jest bezprecedensowe od lat II wojny światowej i zdewastowało podróżowanie i turystykę.
Nie da się ukryć, że wydarzenia z ostatnich kilkunastu miesięcy wywarły olbrzymi wpływ na funkcjonowanie wielu obszarów gospodarki. Celem niniejszej pracy jest dokonanie analizy w zakresie zmian popytu, jakie zaszły w transporcie lotniczym w wyniku pandemii COVID-19 dla Polski. A także znalezienie prognozy dla wybranych lotnisk w Polsce w krótkoterminowym terminie. Praca opiera się na analizie danych ruchu lotniczego raportowanych z Eurocontrol w okresie 08.03.2020-23.12.2021 dla Polski i danych o liczbie zachorowań na Covid-19. Za pomocą stworzonego modelu, który opiera się na rzeczywistych danych ruchu lotniczego jest zrobiony model predykcji ruchu lotniczego w okresie krótkoterminowym dla Polski. Poza tym na podstawie modelu została przeanalizowana różnica ruchu lotniczego na lotniskach o rożnej specyfice. Praca została podzielona na trzy rozdziały.
W pierwszym rozdziale dokonano charakterystyki wybuchu pandemii COVID-19 i jej skutków w zakresie lotnictwa. Przedstawiono szczegółową chronologię wszystkich wydarzeń, następnie zestawiono przewóz pasażerów sprzed i po wybuchu pandemii, a także podjęto kwestię konkurencyjności linii lotniczych i przyszłości floty w liniach lotniczych. W drugim rozdziale przedstawiony model i analiza danych, to jest część obliczeniowa. Opisano w nim cel i przedmiot badania, także w tym rozdziale został zaprezentowany schemat tworzenia modelu i opis przejścia między modelami obliczeniowymi. Jako wynik pracy w tym rozdziale prezentuje: rozwiązanie-scenariusz ruchu lotniczego dla Polski w okresie krótkoterminowym w wyniku Covid-19. Trzeci rozdział stanowi część badawczą niniejszej pracy. Dokonano w nim analizy danych polskich lotnisk regionalnych, następnie omówiono statystyki linii lotniczych w Polsce i Europie po wybuchu pandemii, a także wskazano przyszłość i kwestię rozwoju hubów.
It has been nearly two years since the World Health Organization (WHO) announced the outbreak of the COVID-19 pandemic. Since then, daily life around the world has changed with unprecedented impacts on the global economy, trade, and mobility. Nearly all aspects of economic and social activities have been – and continue to be – disrupted. The COVID-19 pandemic caused tremendous damage to many industries. The airline industry is the one that suffered the most. The COVID-19 pandemic caused a drastic drop in demand for commercial air transportation due to two forces: supply limitations and declining demand. Identifying which force airlines are fighting against is the key to its recovery. During this study, I compared passenger transportation before and after the pandemic outbreak. An analysis of data from Polish regional airports and hubs development, as well as air traffic development scenarios for Poland according to IATA and Eurocontrol data analytics being done.
The primary goal of the study is to forecast air traffic under the influence of Covid-19 spreading during a short-term period for selected Polish airports specializing in operating various types of flights. The forecast of the study is based on the correlation of Eurocontrol air traffic data with the data of Covid-19 cases. In the first part it is analyzed the data and discard flights in other countries, leaving only the ones for Poland. After processing the air traffic data study is focused on specific airports. For this analysis there are selected the following airports: Warsaw Chopin, Warsaw Modlin, Katowice-Pyrzowice.
I have chosen airports, which operate flights with different characteristics of passenger traffic. Chopin Airport is dominated by traditional network carriers, and LOT has the main base here and is developing its hub. In Katowice, charter and low-cost carriers prevail, while Modlin is the airport where low-cost carrier Ryanair (low-cost airline) dominates. Based on the data, a model had been created, which as a final result of the study will present a comparative forecast of air traffic in Poland for a short period of time. The thesis is divided into three chapters.
The first chapter provides a characteristic of the COVID-19 pandemic outbreak and its impact on aviation. A detailed chronology of all events is presented, followed by a comparison of passenger and cargo transportation before and after the pandemic outbreak, additionally the chalanges of airlines’ competitiveness and the future of its fleet is addressed. The second part presents the model and data analysis, this is the computational part. It include the purpose and deliverables of the study, the predicted-scenario of air traffic for Poland over a short-term period. The third chapter represents the research part of this thesis. It provides the data analysis of Polish regional airports, followed by a discussion of obtained results focused on the airline traffic in Poland and Europe after the pandemic outbreak, as well as the future directions and hubs’ development issues.