STRESZCZENIE

Celem pracy jest zbadanie jakie czynniki klimatyczne mają wpływ na liczbę turystów odwiedzających obiekty noclegowe w Polsce. Przeprowadzono analizy dotyczące stopnia wykorzystania obiektów noclegowych w zależności od rodzaju obiektu w latach 2015-2022 z podziałem na województwa w Polsce. Dodatkowo dla części obiektów przeanalizowano ich stopień zajętości w zależności od miesiąca. Zweryfikowano które warunki atmosferyczne w największym stopniu wpływają na zmianę liczby turystów w obiektach noclegowych. W ten sposób ukazano jaką rolę odgrywa pogoda w branży turystycznej w Polsce. Oceny dokonano za pomocą dwóch wskaźników określających przydatność klimatu dla turystyki: Holiday Climate Index (HCI) skupiający się na turystyce miejskiej oraz Climate Index for Tourism (CIT) skupiający się na turystyce plażowej.

Porównano także wiarygodność obu wskaźników. Po zbudowaniu wskaźników obliczono korelacje między zmiennymi określającymi warunki klimatyczne w Polsce. Dokonano analizy korelacji, która pozwoliła na zrozumienie powiązania między warunkami atmosferycznymi a liczbą turystów odwiedzających dane obiekty noclegowe. Czynnikami klimatycznymi, które w największym stopniu wpływają na liczbę turystów korzystających z obiektów noclegowych w Polsce okazały się być temperatura, wilgotność względna, zachmurzenie oraz wiatr. Sprawdzono także w jakim stopniu rozdzielczość danych dotyczących warunków klimatycznych wpływa na siłę korelacji.

The purpose of the study is to examine what climatic factors affect the number of tourists visiting accommodation facilities in Poland. Analysis were carried out on the degree of use of accommodation facilities depending on the type of facility in 2015-2022 by province in Poland. In addition, for some facilities, their occupancy rate by month. It was verified which atmospheric conditions have the greatest impact on the change in the the number of tourists in accommodation facilities. In this way, it was shown what role weather plays in the tourism industry in Poland. The assessments was made using two indicators of climate suitability for tourism: Holiday Climate Index (HCI) focusing on urban tourism and Climate Index for Tourism (CIT) focusing on beach tourism.

The reliability of the two indices was also compared. After the indices were built, correlations were calculated between the variables defining climate conditions in Poland. A correlation analysis was performed to understand the link between weather conditions and the number of tourists visiting the respective accommodations. Climatic factors that most significantly affect the number of tourists using accommodation facilities in Poland were found to be temperature, relative humidity, cloud cover and wind. The extent to which the resolution of the data on climatic conditions affects the strength of the correlation was also tested.

  • Integracja platformy VisNow z systemem XR do przestrzennej wizualizacji danych

    Integracja platformy VisNow z systemem XR do przestrzennej wizualizacji danych

    Celem pracy było opracowanie architektury i prototypu systemu integrującego platformę VisNow z rzeczywistością mieszaną (ang. Mixed Reality), umożliwiającego wyświetlanie i interakcję z trójwymiarowymi modelami naukowymi przy użyciu zestawu XR (Meta Quest 3). Projekt zakładał…

  • Clustering-based algorithm for weather radar data filtration

    Clustering-based algorithm for weather radar data filtration

    This study presents the development and evaluation of an algorithm designed to filter noise from the weather radar reflectivity data. The algorithm was tested on composite radar products from the POLRAD network…

  • Sprawdzalność modelu JULES dla temperatur gleby Polski

    Sprawdzalność modelu JULES dla temperatur gleby Polski

    Praca ta ma celu sprawdzenie zgodności (lub też jej braku) danych pomiarowych temperatury gleby z danymi modelowymi – wygenerowanymi za pomocą modelu JULES. Odbędzie się to za pomocą porównania temperatur gleby na kilku głębokościach. Temperatura gleby ma istotne…