Praca przedstawia analizę ewolucji koncepcji konstrukcyjnych samolotów pasażerskich, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu drgań generowanych przez silniki odrzutowe na strukturę płatowca. Rozważono trzy konfiguracje: dolnopłat z usterzeniem klasycznym, dolnopłat z usterzeniem typu T oraz górnopłat z usterzeniem typu T. Analizę przeprowadzono na podstawie modeli rzeczywistych samolotów, takich jak Boeing 777, Airbus A340, McDonnell Douglas MD-11, Lockheed L-1011 TriStar, Boeing 727, Ilyushin Il-62, Tupolev Tu-134, Dornier 328 oraz Dornier 328Jet. Dla każdego z nich wykonano symulacje numeryczne warunków statycznej pracy silników na pełnym ciągu przy zaciągniętych hamulcach – sytuacji odpowiadającej naziemnej próbie silników. Zastosowano analizę modalną w celu identyfikacji częstotliwości własnych oraz analizę harmoniczną dla oceny odpowiedzi dynamicznej konstrukcji. Obliczenia przeprowadzono metodą elementów skończonych z wykorzystaniem środowiska Ansys Student.
This study presents an analysis of the evolution of structural design concepts in passenger aircraft, with particular emphasis on the impact of vibrations generated by jet engines on the airframe structure. Three configurations were considered: a low-wing design with a conventional tail, a low-wing with a T-tail, and a high-wing with a T-tail. The analysis was based on models of actual aircraft, including the Boeing 777, Airbus A340, McDonnell Douglas MD-11, Lockheed L-1011 TriStar, Boeing 727, Ilyushin Il-62, Tupolev Tu-134, Dornier 328, and Dornier 328Jet. For each configuration, numerical simulations were performed to reflect static engine operation at full thrust with brakes engaged — a condition analogous to ground engine testing prior to takeoff. A modal analysis was conducted to identify natural frequencies, followed by a harmonic response analysis to assess the dynamic behavior of the structure. Calculations were performed using the finite element method in the Ansys Student environment.