Przedmiotem pracy było stworzenie aplikacji umożliwiającej szybkie przetestowanie różnych układów terminali lotniskowych pod kątem efektywności obsługi potoków pasażerskich na wczesnym etapie projektowania. W pierwszej części pracy opisano różne klasyfikacje lotnisk, ale w dalszej części pracy skupiono się na lotniskach z równoległymi drogami startowymi. Taka konfiguracja dominuje wśród nowoczesnych lotnisk o dużej przepustowości ze względu na zwiększone bezpieczeństwo w porównaniu z konfiguracją o przecinających się drogach oraz ze względu na możliwość wykonywania operacji lotniczych równolegle. Następnie opisano trzy główne typy terminali lotniczych pasażerskich, zaznaczając, że w praktyce bardzo często terminale stanowią połączenie tych typów.
W części obliczeniowej pracy opracowano zestawienie 40 lotnisk z równoległymi drogami startowymi, zawierające informacje o liczbie pasażerów obsługiwanych w ciągu roku oraz o liczbie kontaktowych stanowisk postojowych dla samolotów, które lotnisko posiada. Utworzono dwie aplikacje w języku programowania Python. Pierwsza aplikacja służy do ułożenia dowolnego układu lotniska w wybranej przez użytkownika lokalizacji poprzez przesuwanie obiektów na ekranie za pomocą myszy. Podaje także informację o liczbie stanowisk potrzebnej do obsłużenia określonej przez użytkownika liczby pasażerów (wykorzystuje do tego wyżej wspomniane zestawienie). Druga aplikacja oblicza odległości pomiędzy stanowiskami, wskazuje maksymalne wartości oraz podaje czas potrzebny na ich pokonanie. Dokonano walidacji działania programów w przypadku terminala w Stambule i okazało się, że programy sprawdziły się – błąd względny wyniósł tylko około 3%.
The object of this paper was to develop an application that would allow quick testing of various airport terminal layouts for efficiency in handling passenger streams at an early stage of design. The first part of the work described various classifications of airports, but the remainder of the work focuses on airports with parallel runways. This configuration dominates among modern high-capacity airports because of increased safety compared to a configuration with intersecting runways and because of the possibility of parallel flight operations. The three main types of passenger air terminals are then described, noting that in practice, very often terminals are a combination of these types.
In the computational part of the work, a compilation of 40 airports with parallel runways was developed, including information on the number of passengers handled per year and the number of contact aircraft parking stands at the airport. Two applications were created in the Python programming language. The first application is used to lay out any airport layout in a location of the user’s choice by moving objects on the screen with the mouse. It also provides information on the number of stands needed to serve the number of passengers specified by the user (it uses the aforementioned compilation for this). The second application calculates the distances between stations, indicates the maximum values, and gives the time required to cover them. A validation of the programs’ performance was carried out for the Istanbul terminal, and it turned out that the programs worked well – the relative error was only about 3%.