Praca dotyczy prognoz ruchu pasażerskiego pomiędzy Warszawą a Pekinem w przewozach lotniczych w kontekście konkurencji. Rozpatrzono udział przewoźników w rynku z uwzględnieniem różnych atrybutów takich jak: cena, liczba przesiadek, częstotliwość operowania. Predykcje przeprowadzono w oparciu
o model grawitacyjny estymowany metodą najmniejszych kwadratów. Model podstawowy rozszerzono o dodatkowe zmienne, dzięki którym model z dobrym rezultatem prognozuje zmiany, jakie mogą zajść na rynku przewozów lotniczych na analizowanej trasie. W toku pracy zauważono i wyszczególniono inne, nieobjęte modelem sytuacje mogące zaburzyć prognozy. Sporządzono realistyczne scenariusze w oparciu o alternatywne założenia, które mają wpływ na prognozy przewozowe i udział linii lotniczych w rynku.
The work concerns passenger traffic forecasts between Warsaw and Beijing in the aspect of airline competition. The participation of the carriers in the market was considered taking into account various attributes such as: price, numer of transfers, frequency of operations. Predictions were carried out on the basis of gravity model estimated by the least-squares method. The basic model extended with additional variables. Thanks to them the model forecast with a good result changes that may occur in the airline market on the specific route. Besides, there were noticed other situations that model does not contain, but can disturb forecasts. At the end prepared some realistic scenarios based on the alternative assumptions which affect the traffic forecasts and airline participation in the market.