STRESZCZENIE

The aim of the thesis was to analyse the mechanism of opening new non-stop flights and
determine air traffic threshold values to open new non-stop flight connections. The analysis
was based on data from ICAO covering air traffic from Poland and China in years 2011-2018.
Firstly a dashboard application was created in order to present opened flights in analysed
years. Data obtained at this step required pre-processing before basing analysis on it.
Pre-processing allowed to reject most of low-cost carriers’ connections and focus on network
carriers, as they are the target group of this analysis.
Next part of thesis was focused on searching characteristics and correlations in provided
dataset in order to find general behaviour of traffic on opened flights and to find airline’s
requirements to open new direct connection. Chosen countries were analysed separately.
These actions allowed to determine the transfer traffic’ threshold value to open new flight
depending on its length. The analysis raised other issues that were considered crucial – e.g.
transfer traffic before and after opening new non-stop flight or lifetime of opened connections.
At the last stage of analysis potential flights to open were determined – those are routes
without direct connection with significant traffic. Due to current pandemic situation the
reopening of a closed flight was analysed to determine the period required for traffic to return
to the level before the closure.

Celem pracy była analiza mechanizmu otwierania nowych połączeń lotniczych non-stop oraz wyznaczenie wartości progowych wysokości ruchu lotniczego niezbędnych do otwarcia tych połączeń. Analizę oparto na danych z ICAO obejmujących ruch lotniczy z Polski i Chin w latach 2011-2018.
W pierwszej kolejności stworzono aplikacje typu dashboard w celu zaprezentowania otwartych lotów. Otrzymane dane wymagały przetworzenia (pre-processingu), ponieważ ich jakosc nie była satysfakcjonująca. Pozwoliło to na odrzucenie większości połączeń tanich przewoźników i skupienie się na lotach przewoźników sieciowych.
W dalszej części pracy skupiono się na wyszukiwaniu charakterystyk i korelacji w dostarczonych danych w celu odnalezienia ogólnych zachowań ruchu na otwartych połączeniach.
Wybrane kraje analizowano oddzielnie. Działania te pozwoliły określić wartość progową ruchu przesiadkowego do otwarcia nowego lotu w zależnosci od jego długości. Analiza objęła również inne kwestie, które uznano za kluczowe – t.j. ruch przesiadkowy przed i po otwarciu nowego
lotu non-stop oraz czas funkcjonowania otwartych połączeń. Na ostatnim etapie analizy wyznaczono połączenia z potencjałem do otwarcia, czyli trasy bez bezpośredniego połączenia ze znacznym ruchem. W związku z obecna sytuacja pandemiczna przeanalizowano ponowne otwarcie zamkniętego lotu w celu określenia czasu potrzebnego na powrót ruchu do poziomu
sprzed zamknięcia.