STRESZCZENIE

ICM UW od roku 2014 współpracuje z Międzynarodową Organizacją Lotnictwa Cywilnego (ICAO), tworząc System Diagnozy Globalnego Systemu Przewozów Lotniczych (GATO) oraz System Detekcji Sygnałów Alarmowych statków powietrznych w czasie rzeczywistym (ESDS). Powyższe systemy opierają się na sygnałach pozycji wysyłanych przez transpondery ADS-B samolotów. Pobierane w czasie rzeczywistym dane ADS-B z FlightAware są agregowane w dokumentowej bazie danych MongoDB w ICM. W tej pracy przeprowadzona została analiza tych sygnałów pozycji z całego roku 2018. Zaimplementowane w Javie oprogramowanie wyliczyło parametry lotów organizowanych przez linie lotnicze. Na tej podstawie przeprowadzono analizę wykorzystania przestrzeni powietrznej przez lotnictwo komunikacyjne. Dokonano detekcji obciążenia przestrzeni powietrznej przez różne typy oraz rodzaje komunikacji lotniczej (samoloty szerokokadłubowe, wąskokadłubowe, turbośmigłowe oraz odrzutowce regionalne), związane ze wszystkimi zajmowanymi przez nie poziomami lotu, osiąganymi prędkościami względem ziemi oraz czasami trwania i liczbą lotów. Zgromadzono informacje dotyczące przewoźników lotniczych, typów samolotów, połączeń lotniczych, rzeczywistego obciążenia lotnisk oraz zmiany w trakcie lotu lotnisk pierwotnie zaplanowanych w planie lotu jako docelowe.

Since 2014 ICM UW has been cooperating with International Civil Aviation Organization (ICAO) on the Global Air Transport Optimization (GATO) project and Emergency Squawk Detection System. The above system is based on the position signals sent by the aircraft’s ADS-B transponders. The system downloads ADS-B data from Flight Aware in real-time and stores it in the MongoDB document database maintained at ICM. The purpose of this thesis was to analyze these position signals for the entire year 2018. The software implemented in Java has calculated the parameters of flights operated by air carriers. On this basis the commercial aviation airspace occupancy analysis has been performed. The detection of airspace capacity has been made in the following breakdown: aircraft segments (wide-body, narrow-body, turboprop, regional jet), used flight levels, groundspeed distribution, duration and number of flights. Information has been collected corresponding to the specific air carriers, aircraft types, flight connections, the airports’ current capacity and changes of the destination airport during the flight (diversions).